Goede voornemens: programmeer jij jezelf voor succes?
07 januari 2014 

Goede voornemens: programmeer jij jezelf voor succes?

Het nieuwe jaar. Je koopt sportschoenen en neemt een abonnement op de sportschool, want het is tijd om de goede voornemens in de praktijk te brengen. Meer bewegen staat steevast in de top 5 van goede voornemens voor het nieuwe jaar. Toch blijft het bij veel mensen bij een voornemen. Of ze starten vol goede moed en het verwatert weer. Hoe dat kan? Het ligt niet aan jou, maar aan je programmering!

Nee, haal jezelf niet naar beneden wegens gebrek aan wilskracht en discipline. Daar zit het hem namelijk niet in.

Het zijn waarschijnlijk onbewuste overtuigingen die je tegenhouden. Een stukje verborgen zelfsabotage waar je wilskracht het tegen aflegt. Bijvoorbeeld: misschien ‘wil’ je helemaal niet sporten of gezond eten, omdat:
– je vindt dat je het niet waard bent of dat het niet mogelijk is om tijd aan jezelf te besteden
– je vindt dat je het niet waard bent om een gezonder lichaam te hebben
– het niet ‘veilig’ voelt om slank te zijn
– je ergens gelooft dat je je doel toch niet kunt bereiken
– je bang bent dat je lichaam je in de steek zal laten
– je je ontmoedigd voelt door eerdere mislukte pogingen
– het je bezig houdt wat anderen van je denken als je faalt of juist succesvol bent
– je angst hebt voor verandering
– je onbewust vasthoudt aan de identiteit van een ‘niet-sporter’

Dit soort niet-ondersteunende overtuigingen zijn vaak heel oud. Zo oud dat je niet meer weet dat ze eigenlijk niet bij je horen. Soms wortelen ze in je jeugd, vaker nog zijn ze aan je ‘doorbelast’ door een voorouder of vanuit een vorig leven. Om je goede voornemens tot goede gewoonten te maken, heb je dus gewoon wat opruimwerk te doen.

En verder?

Visualiseer

Stel vast wat je wilt bereiken, maak er een mentaal filmpje van en bekijk dat elke dag een paar keer. Dit kun je zowel doen voor het inbouwen van je nieuwe gewoonte (beeld ‘bij thuiskomst meteen sportkleding aan, naar sportschool vertrekken en opgepept weer terugkomen’) als voor je gewenste eindresultaat (beeld ‘juichend over de finish na de Dam tot Dam-loop’). Voeg aan je visualisatie bijvoorbeeld ook toe dat je blij wordt van je nieuwe gewoonte en dat je het moeiteloos in je leven inpast. Topsporters als Michael Jordan en Tiger Woods schrijven hun successen toe aan visualisaties.

Voel je niet schuldig!

Voel je niet schuldig als het je (nog) niet lukt om een nieuwe gewoonte direct en met regelmaat toe te passen. Met schuldgevoelens belast je jezelf alleen maar. En grijp je misschien eerder naar comfort food dan naar je sportschoenen.

Wist je trouwens dat het doorgaans 3 weken duurt voordat je hersenen de neurologische paadjes hebben aangemaakt die je nieuwe gewoonten ondersteunen? En (zonder extra gereedschap) 100 dagen voordat je gewoonte een automatisme is geworden?

Vind jouw ene, persoonlijke reden om het WEL te doen

Ik ben zelf niet zo lang geleden begonnen met hardlopen. Nooit gedacht dat dat iets voor mij zou zijn. Totdat een fanatieke sporter me wees op een ‘compelling why’: “Lopen doe je voor je mentale weerstand.” Het kwartje viel bijna hoorbaar. Precies wat ik nodig had.
Een paar weken daarna nam ik deel aan een workshop over manifesteren. De gepresenteerde technieken heb ik gebruikt om mezelf te programmeren voor mijn nieuwe gewoonte. Ik merkte vervolgens dat ik niet meer liep vanuit wilskracht, maar vanuit een onweerstaanbare drang te gaan rennen! Dingen kunnen moeitelozer verlopen dan je denkt.

Het is heel krachtig om te doen wat je jezelf hebt beloofd. Maar vaak is het moeilijker om een afspraak met jezelf na te komen dan een afspraak met iemand anders. Reden te meer om jezelf te programmeren voor succes.

Zoek ook naar je meest oprechte motivatie om te sporten. Niet omdat het nu eenmaal nieuwjaar is, niet omdat je vindt dat je aan de eisen van de buitenwereld moet voldoen, omdat je niet ‘goed genoeg’ bent zoals je nu bent, niet alleen omdat je het met anderen hebt afgesproken (hoewel dat natuurlijk wel helpt om het vol te houden!). Ga voor de – positieve! – reden die voor jou het allerbelangrijkst is.

Tot slot: erken en waardeer elke stap die je wél hebt gezet. Schrijf het op. Verwonder je over alles wat je lichaam voor je doet. Voel je dankbaar voor het feit dat je kunt en mag bewegen.

Binnenkort zal ik op www.karineharkemalichtwerk.nl een overzicht plaatsen van mijn favoriete visualisatie- en manifestatiegereedschappen. Wil je daar niet op wachten? Maak dan vast een afspraak voor een sessie om jouw niet-ondersteunende overtuigingen los te laten en te vervangen door krachtige, ondersteunende overtuigingen!

PS Is stoppen met roken je goede voornemen? Bekijk dan zeker deze webinar!! .


Wat is jouw beste tip om goede voornemens vol te houden? Deel het hieronder!

Over de schrijver
Reactie plaatsen